Това е темата, която се спряга напоследък между доста
родители и в някои проектозакони станали вече факт. Много родители се вдигнаха
на бунт, когато разбраха, че трябва задължително да запишат децата си на
предучилищно обучение на 4 годишна възраст. Възмущението идва от това, че
детето едва излезнало от детската ясла вместо влизащо в детската градина трябва едва ли не да тръгне на
предучилищна, която се смята по-близо до училището от колкото до детската
градина. Но малко хора всъщност са обърнали внимание, че този проектозакон за предучилищната подготовка съществува като проект още от 2000г. с краен срок на
прилагане 2015. За тези 15 години този проектозакон започва да се изпълнява в
последния момент вместо да се помисли за някакво плавно прилагане, което да не
е толкова драматично както за родителите така и за децата.
Какво би могло да стане, така че нещата да бъдат с
положителна настройка, а не с отрицателна? Тази програма е направена с умисъл
за осъществяване на приемственост между детската градина и започване на
училище. Ако беше прилагана по етапно без заплахи за глоби при неспазване нещата
щяха доста по-положителни. Всъщност в какво се състои тази предучилищна
подготовка в толкова ранна възраст и нужно ли е това? Самата подготовка още от
възрастта, когато детето ходи на ясла в София трябва да включва занимателни игри с цел научаване на нови неща
и възпитание. В този етап повече се набляга на играта, а самия обучителен
момент в играта е неусетен за детето и не толкова явен. В по-късния етап се
набляга на научаването на нови неща с метода на играта. Тоест детето съзнателно
възприема и запаметява дадена информация, но това не го натоварва, тъй като е
под занимателна форма на играта. В доста частни детски ясли в София се практикува подобно нещо, но без то да бъде
окачествено и етикирано като предучилищна подготовка. Така самия термин задължителна
предучилищна подготовка не е стряскащ изобщо, а напротив звучи креативно и
градивно както на родителите така и на децата. Самата същинска предучилищна подготовка с
провеждане на учебни занятия би трябвало да се случва най-рано на 5-6 годишна
възраст, когато детето може да поеме съзнателно отговорността, че има домашна
работа. Разбира се тук не става въпрос да се претоварват децата с учебни
занятия и домашни с цел постигане на млад гений, тъй като това би натоварило
доста психиката на самото дете. Децата, които се претоварени психически с
непрекъснатите изисквания и очаквания за постигане винаги на високи резултати
от страна на родителите си, стават депресивни, имат ниска самооценка и са
подтиснати.
Като резултат от прилагането на този проектозакон имаме
доста драматична обстановка, доста негативни емоции и загуба на доброто в
цялата идея за приемственост между детската градина и училището. Вина за това има и не цялостното
обмисляне на идеята, което забавя
прилагането и съответно насилственото прилагане в последния момент, за да се
спази крайният срок без да се помисли за последствията.
Няма коментари:
Публикуване на коментар